Ga naar de inhoud

STEAM-challenges periode 1

16 september t/m 8 november

Een jurk met zakken

Lucy mag van haar tante een nieuwe jurk uitzoeken. Samen gaan ze naar de Wereldberoemde Boetiek. In de boetiek hangen vachtenjurken, verenjurken, linnen jurken, leren jurken, soepjurken, hoepeljurken, effenjurken, PRINT! dolle jurken, dwaze jurken. Maar Lucy wil een jurk met zakken, want zakken leiden naar avontuur…… 

Tijdens de workshop gaan de kinderen aan de slag met ordenen, sorteren, patronen en offline en online programmeren.

Een STEAM-challenge bij de gelijknamige thematitel van de Kinderboekenweek 2024.

Kerndoelen: 1, 9, 32
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid: 4, 7
Inhoudslijnen: Lezen, Praktische ICT-vaardigheden, Computational thinking, Meetkunde

Help Tuf

In het grappige boek ‘Tuf, het stoerste meisje van de oertijd’ van Tijs van Marle en Esther van den Brink maken de kinderen kennis met Tuf, het stoerste meisje van de oertijd. Tuf is haar knuffelkonijn kwijt. Tijdens de zoektocht komt ze vast te zitten in een kloof met giftige neushoornkevers. De kinderen verzinnen en maken oplossingen om Tuf te helpen.  

Een ontwerpchallenge van ‘Ontwerpen in de klas’ bij de thematitel van de Kinderboekenweek 2024. 

Kerndoelen: 1, 2, 9, 45, 51, 52
Inhoudslijnen: Lezen, Verschijnselen uit natuurkunde en techniek, Tijd

Eigenwijze huisdieren 

Welk dier eet zijn eigen keutels op? Hoe goed kunnen paarden tellen? In ‘Het eigenwijze huisdierenboek’ van Marc ter horst kom je alles te weten over huisdieren in alle soorten en maten. De kinderen leren tijdens de workshop hoe ze deze informatie aantrekkelijk kunnen weergeven met Canva.  

Een ontwerpchallenge bij de gelijknamige thematitel van de Kinderboekenweek 2024. 

Kerndoelen: 4, 6, 9, 40, 41
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid: 2, 6
Inhoudslijnen: Lezen, Planten, dieren en de mens, Praktische ICT-vaardigheden, Digitale informatievaardigheden, Mediawijsheid

Offline

Het is 2046. Stel je een stad voor vol technologie waarin de virtuele en de echte wereld steeds verder in elkaar overlopen. Robots printen nieuwe steden. De steden zijn kaal en grauw maar worden aangekleed door het gebruik van je VR-bril. De toekomst lijkt mooier dan ooit.

In het boek ‘Offline’ wordt door Marco Kunst een beeld geschetst van een nieuwe wereld. De kinderen ontwerpen tijdens de workshop met behulp van het programma CoSpaces zelf een virtuele stad van de toekomst. 

Een ontwerpchallenge bij de gelijknamige thematitel van de Kinderboekenweek 2024. 

Kerndoelen: 9, 47, 51
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid: 6, 7
Inhoudslijnen: Lezen, Ruimte, Tijd, Praktische ICT-vaardigheden, Computational thinking,